Loopblessure en sportmassage

Behandeling van een loop blessure

Als je een blessure hebt, vraag dan om advies bij een (sport-)arts of fysiotherapeut(e). Mogelijk dat hij/zij je meer kan vertellen over de aanpak en het herstel van de blessure. Aangepast trainen is vaak wel mogelijk door ‘aquajoggen’ (het simuleren van de loopbeweging in water met behulp van een drijfvest) of door te fietsen. Soms blijkt het mogelijk de training sneller te hervatten door het aanbrengen van een bandage of tape.
Het is erg belangrijk dat de blessure volledig is hersteld, alvorens je weer een begin maakt met de belastende training(svormen); anders is de kans groot dat de blessure terugkeert of dat zich een nieuwe blessure voordoet. Je bent pas helemaal hersteld van een blessure als:

  • De plek van de blessure geen pijn meer doet;
  • het betreffende lichaamsdeel niet meer stijf wordt tijdens of na een training;
  • de spier of het gewricht weer helemaal de oude beweeglijkheid terug heeft;
  • de kracht van het geblesseerde lichaamsdeel weer helemaal op niveau is.

Preventieve sportmassage

Sportmassage wordt veelvuldig toegepast om sportblessures en andere blessures te voorkomen. Het is dan ook een preventieve vorm van massage die voor meerdere doeleinden wordt ingezet.  Spierkramp, spierpijn, vermoeidheid en stijve spieren zijn symptomen van overbelasting. Indien u veelvuldig last van deze klachten heeft, kan sportmassage blessures helpen te voorkomen.

© Loopgroep Nienoord

De gezelligste loopgroep van het Westerkwartier.

Terug naar boven