Nieuws

The road to Texel 2019

20 april 2019 door Gea Hut

The road to Texel  2019

In 2018 was daar het idee om in 2019 weer naar Texel te gaan voor de Zestig van Texel maar ik wilde nu eens niet alleen. Dus balletje opgegooid tijdens de looptraining en ineens waren daar drie enthousiaste mannen (Joost, Marco en Teo) die ook wel zin hadden in 60 km hardlopen. Inschrijven, hotel regelen en toen was het een kwestie van trainen. Iedereen trainde op zijn eigen manier. De een via een strak schema en de ander weer zonder schema. Het werd voor mij de derde keer zestig kilometer hardlopen maar het blijft spannend. De trainingen, ik pak een 60 km schema uit de kast die ik zo goed als mogelijk probeer te volgen. De schoen keuze;welke schoenen doe ik aan? Ik was er al weken van te voren over uit maar dan toch ineens pijntjes bij de lange duurlopen. Dan toch maar kiezen voor een schoen met meer demping?  Gelukkig heb ik voldoende schoenen waar ik uit kan kiezen. En dan is er nog de kleding. Wordt het warm weer of koud/regen? Korte of lange broek. Sokken of lange kousen. Allemaal keuzestress wat mij de laatste weken bezig hield. Keuze stress had ik niet over mijn voeding. Dat heb ik nu op orde. Gebruik al enkele jaren hammer nutrition wat mij heel goed bevalt.

Maar al snel komt D-day inzicht. Op zaterdag vertrekken wij al naar Texel. Als we aankomen op het Texel is het bewolkt en koud maar dat mag de pret niet drukken. Zaterdagmiddag kunnen we ons startnummer ophalen en wensen de vrijwilligers ons succes.  Nog even een groepsfoto en fietsen bij Stella in Den Burg regelen voor onze verzorgers.  Zaterdagavond was het tijd voor pasta. In het restaurant lopen we Alie Seiffers met haar man tegen het lijf. Ook zij zijn op het eiland en komen ons aanmoedigen. Na het eten niet meer op stap want we willen fris aan de start staan. Na een goede nacht is de dag aangebroken. Om 8 uur zit iedereen aan het ontbijt om energie aan te vullen voor de race. Ik heb mijn ontbijt al gehad, ik kies voor een hammer nutrition ontbijt.  Daarna nog even de verzorging met mijn coach (Marcel) doornemen, ieder uur een flesje sportvoeding en bij de verzorgingsposten water en evt. aangevuld met cola, en op naar de start. Joost en Marco worden begeleidt door hun eigen vrouw.  Bij de start aangekomen is het frisjes. Nog even een zenuwplasje en bijkletsen met enkele vrienden en dan is het aftellen voor de start. Teo en ik starten rustig. Teo geniet volop van het publiek en het parcours. Ik moet nog even warm draaien. Het eerste gedeelte is verhard en dan lopen we richting het strand. Ik heb een haat-liefde verhouding met het zand. Heerlijk lopen maar heb moeite met het vasthouden van de snelheid. Na enkele kilometers kunnen we het strand af en komen uit in het bos. Mijn coach heeft ons al gezien en ik kies ervoor om een shirtje uit te doen want het wordt al aardig warm. Dan komt het tweede deel strand. Ik worstel weer door het zand en loop alleen tegen de wind in. Teo is er inmiddels vandoor. Nog 1x ploeteren om het strand af te komen dan de schoenen even uit om het zand eruit te halen en door. En dan lopen we richting de Slufter. Een prachtig gebied. Aan het eind volgt nog een pittige klim waar een toeschouwer ons toeschreeuwt om wel te blijven rennen maar ik weet dat blijven rennen meer energie kost dan wandelen. Na deze klim is het richting de vuurtoren. Geen vlak parcours maar heuveltje op en af. Ik voel al geruime tijd mijn tenen maar ik had toch het zand uit mijn schoenen gehaald? Mijn coach kan nu tot aan de finish meefietsen. Hij zorgt ervoor dat ik op tijd mijn sportvoeding krijg, kletst wat tegen mij aan en zorgt voor een live-verslag op facebook. En daar is dan het keerpunt bij 35 kilometer. De race gaat nu beginnen voor mij. Voor veel lopers wordt het dan moeilijk maar voor mij wordt het genieten want de finish is in zicht. We hebben nu wind mee en ik merk dat ik dan moeite heb om het tempo hoog te houden door de warmte. Zodra we zijwind hebben gaat het weer beter en gaat het tempo omhoog. Bij iedere verzorgingspost is het heel veel drinken en koelen want het is erg warm. Even een stukje wandelen en weer door. In het ritme  komen en tempo vasthouden. De laatste 17 kilometers wordt er veel gewandeld. Veel lopers kampen met kramp en uiten woorden die niet voor herhaling vatbaar zijn. Gelukkig heb ik hier geen last van door het gebruik van extra elektrolyten. Ik heb alleen erg last van mijn tenen. En dan zie ik Teo weer voor mij lopen. Die heeft het moeilijk en moet wandelen. Even een korte versnelling en een groet en door. Ik voel me nog goed en kan de laatste 5 km het tempo nog verhogen. Nog twee klimmetjes (was vergeten dat het er twee waren ipv 1 klimmetje) en dan is ook voor mij de finish inzicht. Nog even aanzetten en de handjes kunnen de lucht in. Yes ik heb het weer gehaald! Voor de derde keer de zestig van Texel volbracht.

Een vrijwilliger vraagt bij de finish of ik een isolatiedeken wil. Ik bedank haar want ik heb het niet koud en het kopje soep hoef ik nu ook even niet. Ik zoek een plekje in het gras om mijn schoenen uit te doen want waar komt toch die pijn vandaan. Als ik mijn sokken uit doe zie ik (bloed) blaren op mijn tenen en de nagels zien er ook niet zo best uit. Gelukkig heeft mijn coach slippers voor mij. Even uit rusten en dan op zoek naar mijn teamgenootjes want inmiddels zijn we allemaal gefinisht. Even relaxen in het gras en dan vertrekken wij naar het hotel voor een douche en een recovery drankje. Ik duik daarna mijn bed in om even uit te rusten voordat we gaan eten. We eten vanavond in het hotel. We zijn te moe om nog ergens heen te gaan. Niet alleen de lopers zijn moe maar ook onze verzorgers want die zijn de hele dag met ons meegefietst. In het restaurant hebben ze voor ons een viergangen menu maar Marco en ik hebben niet heel veel trek en wij kiezen voor een kindermenu. Aan tafel rode verbrande en vermoeide koppies aan tafel. We wisselen ervaringen uit en of het voor herhaling vatbaar is. Gelukkig hebben we daar nog even de tijd voor. De zestig van Texel wordt 1x in de twee jaar gehouden. We maken het niet te laat want we zijn moe. Na een onrustige nacht breekt de dag van vertrek aan. Aan het ontbijt heeft iedereen weer praatjes, want we zijn nu allemaal familie geworden van Marco. Er is een tafel voor ons gereserveerd met daarop het bordje: familie Tekstra.

En hoe is het met iedereen? Teo is ineens 30 jaar ouder geworden. Zijn knieën piepen en kraken. Marco probeert of hij kan rennen maar dat wil nog even niet maar wandelen gaat prima en Joost die voelt zich als altijd prima. Ik heb geen spierpijn, beetje stijf maar meer niet. Mijn tenen zijn er niet zo best aan toe; (bloed) blaren, blauwe nagels. Dat wordt geen open schoenen dragen in de zomer.  Na het uit checken moeten we de fietsen nog terugbrengen naar Stella fietsen in Den Burg. Voor onze geleverde prestatie brengt hij geen kosten (huur fietsen) in rekening. Wat een top service van Stella in Den Burg! We sluiten de dag af bij Paal Vijftien. We zitten heerlijk in het zonnetje. En genieten van koffie en taart. We nemen afscheid van elkaar. Marco, Joost en de partners gaan nog even shoppen in Den Burg. Wij (Marcel, Theo en ik ) gaan op zoek naar een strandtent  voor een lunch want we genieten volop van het prachtige weer.

Het was een super  gezellig  weekend met z’n allen en binnen de Loopgroep hebben we er weer een paar ultralopers bij.

Joost, Teo en Marco gefeliciteerd met het finishen op de Zestig van Texel!

Plaats een reactie

Reactie op

Joost Heizenberg 21 april 2019 14:20
Hoi Gea super mooi verhaal,. Jij nog bedankt dat je mooie kleding geregeld hebt. Een tal mensen waar daar zeer jaloers op Super. Jullie allemaal bedankt voor dit super weekend.
Weer een ervaring rijker

www.loopgroepnienoord.nl
Prima loopweertje lijkt het te gaan worden. We gaan het drooghouden, nou ja ….. Voor 9.00 uur, na de gebruikelijke startfoto, … Meer >

Tokyo Marathon 2024

15 maart 2024
Toen ik in 2013 lid werd van Loopgroep Nienoord had ik niet kunnen denken dat ik 11 jaar later mijn 15e marathon zou lopen in Tokyo.… Meer >

www.loopgroepnienoord.nl
Het hardloopseizoen is met de halve van Haren weer geopend. Met een mooie afvaardiging van de loopgroep werd er weer deelgenomen aan… Meer >