Nieuws

Looptrainersdag Papendal

14 november 2016 door Hans van Leeuwen
www.loopgroepnienoord.nl
Op zaterdag 5 november j.l. bezochten Peter, Gea, Bert en Hans de looptrainersdag op Papendal in Arnhem. We waren niet alleen; er waren nog ruim 1000 trainers uit heel Nederland. Vooraf kon ingetekend worden op talloze workshops met zeer diverse onderwerpen. Ter plekke kon nog ingetekend worden op 33 andere, korter durende, clinics, workshops, lezingen e.d.. In totaal werd door de Nienoorders deelgenomen aan 4 x 5 = 20 evenementen op deze dag. Lees de korte weergaven van deze workshops en raad wie welke workshops bezocht heeft >>>

Running Bootcamp Light/Alex Gijsbers: krachttraining zonder attributen (alleen alles wat we onderweg tegen komen)
Social Running-werven en binden van lopers met social media/ Martin van Berkel: sociale netwerken als Facebook, Twitter en Instagram zijn de platforms om nieuwe hardlopers aan te trekken en het binden van huidige leden
Mindful Run- De kracht van stilstaan/Dianne Schutmaat: Onbekend maakt onbemind. Zowel met stilstaan en hardlopen gaat het om je lichaam en geest
Herstellen en winnen met pure voeding/Brian Hoksbergen: Herstellen en winnen met pure voeding: eten moet vooral lekker zijn !
Hip mobility & Core Stability/Geert van Poppel: Het versterken van romp en mobiliseren van schouders en heupen d.m.v. dynamic stretches, core stability oefeningen en foam rolling technieken

Een trainingsschema maken; terug naar de basis: Wel een leuk en onderhoudend kletspraatje en hier en daar wat praktische tips, maar niet echt iets nieuws. In groepjes van 4/5 een schema voor een hele groep gaan bedenken. Mijn ideeën hierover zijn niet bijgesteld of zo.
Soepele voeten; zorg goed voor je trouwe onderdanen: Heel leuk en goed verhaal: je voeten zijn ontworpen om heel veel te doen en de mens stopt hem in dikke schoenen en ze verliezen veel van hun functionaliteit en het bindweefsel ter plekke idem dito. Tijdens het verhaal met een soort stressballetje onder de voet allerlei oefeningen gedaan om de voet wat te activeren. Het verschil was erg goed te merken. Zou een heel leuk onderwerp zijn om eens voor een groep lopers te houden.
Heupstabiliteit: Dit is een wat onderbelicht onderwerp tijdens de trainingen, maar zeker niet minder belangrijk dan bijv. rompstabiliteit. Er werden diverse oefeningen gedaan die daar betrekking op hebben
Voorvoetslanding vs. middenvoetslanding: Een ontzettend wazig verhaal van iemand die denkt dat hij een soort super blessureprobleemoplosser is of zo. Deed de oefeningen die hij liet doen samen met hoofdtrainer Bauke en die snapte er ook weinig van ...
Zo herstel ik sneller en vergroot ik mijn flexibiliteit: de foamroller: Voor mij de eerste serieuze kennismaking met zo'n ding. De mogelijke oefeningen werden netjes op een rij voor (en na)gedaan. Ga zoiets wel aanschaffen. Vooral als je ouder wordt kan dit een nuttig hulpmiddel zijn om hier en daar je spieren een beetje soepel te houden.

Loopoefeningen/Aart Stigter (61jaar, 2.15 op de marathon): De kern is dat je op een speelse ontspannen manier loopscholing moet aanbieden, afgestemd op het niveau van de overwegend recreatieve loper. Dus geen of heel weinig sprongoefeningen, hoge kniehef en kaatsen (groot risico op kuit/knieblessure), geen hakken/billen (dient geen hardloopdoel, is geen hardloophouding), geen lange oefeningen in rijtjes. In plaats daarvan bijv. door elkaar lopen in een groep, stilstaan op signaal met lichte kniehef en in balans  met de juiste rompstrekking en beenheffing. Lichte hupjes op de plaats, heup heffen/zakken op kleine verhoging. Correcties op de 'goede loophouding' niet blijven herhalen, omdat de anatomie en voorkeurshouding per persoon verschilt. Heb na afloop zijn pas verschenen boek gekocht: "Hardlopen, mijn leven".
Trailrunning: Workshop door bos en over stevige hellingen en afdalingen. Leuk om te doen met 5 km draven en uitleg, maar niet erg informatief. Met kleine passen afdalen, desnoods zigzag en voorkomen dat je achterover helt. Heb me zelf ingeschreven voor 4 trails deze weinter, dus kans genoeg om nog meer ervaring op te doen.
Lichaamshouding bij de loopscholing/ Robert Lathouwers (meervouding Nederlands Kamioen 400m en 800m): Sterk accent op de juiste lichaamscontrole bij de oefeningen. Welke spieren span je aan bij de oefening en welke juist niet ? De twee verplichte oefeningen: de halve kniehef  maar dan perfect uitgevoerd en de juiste rompspanning. Lopers corrigeren bij de oefening. En juist hier wel weer springoefeningen (over de hoge horde) en kaatsen (tot een halve meter hoog) Een genot om te kijken naar een topatleet die elke beweging tot op de mm controleert en zowel vertraagd als versneld kan uitvoeren.
Verbetering van loopstijl/Gert Jan Wassink(0.a. 14.18 op de 5km en 2.17 op de marathon): Een perfecte trainer met duidelijke uitleg en hij leert goed te kijken naar de loophouding van de individuele loper. Afstand nemen om goed te kijken, meelopen met de lopers tijdens de oefening en belastende oefeningen voorkomen.
Polarised trainen/ Rob Veer,  freelance schrijver Runners): Een online trainer die vanuit Frankrijk lopers cocht en begeleidt. Vertelt over onderzoeken die aantonen dat polarised trainen de beste, snelste resultaten geeft. Dit in tegenstelling tot bijv. trainen rondom het omslagpunt. Hij adviseert alleen rustige trainingen (zone 1) en snelle trainingen (zone 3) en eigenlijk niet in zone 2 rondom het omslagpunt. Bij lange trainingen op lage intensiteit  train je vetverbranding en duurvermogen. Maar vooral maak je daarbij meer mitochondriën in je bleodcellen aan die zorgen voor afbraak van melkzuur. De trainingen met hoge intensiteit zorgen ervoor dat die mitochondriën in omvang toenemen. De trainingen in zone 1 en zone 3 moeten niet in dezelfde training uitgevoerd worden. Ook bepleit hij  - weer op basis van onderzoek - om korte cycli (VP1, VP2, WP en OP ) aan te houden bij het jaarprogramma van ca. 3 weken

Hardlopen, het deel tussen de oren/ Leon Broere:  Hoe lever je betere prestaties, krijg je een groter zelfvertrouwen, ben je meer relaxed en krijg je inzicht in je eigen gedragsstijl ? Nou heel eenvoudig door voor je zelf heldere doelen na te streven. Dat zijn bij beginnende lopers vooral procesdoelen, bij gevorderde lopers prestatiedoelen en bij wedstrijdlopers resultaatdoelen. Ambitie, toewijding, evenwichtigheid, zelfvertrouwen, voorstellingsvermogen, concetratievermogenen planning, daar gaat het om.
Fijne motoriek in het hardlopen/Rolf Oostenbrink (bewegingswetenschapper): Een nogal wetenschappelijk betoog over het Functional Movement System. Het gaat hierbij om mobiliteit en flexibiliteit als basis, daar boven op motorcontrol, als dat goed zit performance en vervolgens vaardigheden. Als je goed timed en finetuned en synchroniseert verbetert dat de fijne motoriek en dat voorkomt hardloopblessures. Kunnen jullie het nog volgen ?
Een goed begin is het halve werk/ Jip Vastenburg(nam deel aan de olympische spelen in Rio; bereidt zich voor op de marathon over vier jaar): Een inspirerende clinic waarbij Jip op de atletiekbaan een inkijkje gaf in de warming-up van een topatleet.
Flo-Jo, razendsnelle records en plotselinge dood: Een film over het fenomeen Florence Griffith. Ze wordt in de film geïnterviewd door Angela Groothuizen. Film schijnt ooit op de televisie te zien zijn geweest; gaat dat zien als het je lukt !
Goed leren bewegen, om beter te kunnen lopen/ Steven Gerrits en Sierd Wijnalda (docenten ALO Groningen): Tijdens een heftig actieve workshop laten beide workshopleiders de deelnemers behoorlijk zweten waarbij vooral het reactievermogen, het oriëntatievermogen, het differentiatievermogen, het ritmische vermogen, het evenwichtsvermogen, het koppelingsvermogen en het aanpassingsvermogen geoefend worden. Oeff..... dat was wat. 
 
Plaats een reactie

Reactie op

*
*

 
www.loopgroepnienoord.nl
Uitnodiging pastaloop   Dag Allemaal, Onze jaarlijks terugkerende Pastaloop staat weer op het programma op donderdag 12… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
We hadden weer de jaarlijkse heuveltraining in het Stadspark voor de donderdag groepen. En zoals gebruikelijk eindigde die weer met .... Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl

Doe je mee ?

04 juni 2018
Doe je op 8 juli om 11:00 uur mee met de 4e Fakiden van de Loopgroep Astrea in Groningen ? Ja, je weet wel, een Fakiden .. Nee ?… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
Aan betrokkenen bij de Westerkwartier Marathon Estafette, de eerste honderd inschrijvingen zijn binnen alle parcoursen zijn… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
De Great Wall Marathon in China is één van de meest uitdagende marathons ter wereld. En bijzonder om de 42,195 km te mogen lopen… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
Het clubrecord 2018 op de 10 km in de categorie mannen M50 is al weer verbroken. Jan Hovinga is nu de aanvoerder met een tijd van… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
Lopen voor een goed doel: Alpe d'Huzes   de meesten van jullie zullen al bekend zijn met Kika, het goede doel waar Liset… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
Wouter Kuiper uit Marum liep afgelopen weekend de 10 km in het mooie Leeuwarden tijdens de Leeuwardenloop. Hij klokte een mooie 43:59… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
  Het is je vast niet ontgaan dat per 25 mei 2018 de nieuwe wet AVG wet in werking gaat treden. Deze wet wordt ook wel de… Meer >
 
www.loopgroepnienoord.nl
Lopen jullie met ons mee? We hebben weer een leuke trail uitgezet dwars door Groningen. Dit keer door theaters, bioscoopzalen,… Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
10-01-2018 Meer >
 
 
31-12-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
01-12-2017 Meer >
 
27-11-2017 Meer >
 
 
 
 
15-11-2017 Meer >
 
 
21-10-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
22-07-2017 Meer >
 
 
 
16-07-2017 Meer >
 
01-07-2017 Meer >
 
23-06-2017 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
29-11-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
06-10-2016 Meer >
 
 
 
21-09-2016 Meer >
 
 
 
13-09-2016 Meer >
 
 
06-09-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
06-06-2016 Meer >
 
28-05-2016 Meer >
 
 
 
 
 
 
 

© Loopgroep Nienoord

De gezelligste loopgroep van het Westerkwartier.

Terug naar boven